رصد اخبار آموزش و پرورش ایران

طرح "معلم تمام وقت" وچند نکته

دوشنبه, ۱۴ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۳۲ ق.ظ

یادداشت محمدرضا نیک نژاد:


الهیار ترکمن، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش با خبرگزاری میزان گفت وگویی داشتند که به نظر نیاز به بررسی بیشتری دارد. ایشان به میزان می گوید: “اگر منتقدان این طرح را مطالعه کنند از زیر و بم آن آگاه می شوند.”اما چند پرسش. نخست آن که: کجا و کی باید این طرح را مطالعه کنند؟ چرا این طرح تا این اندازه شتابزده اجرایی می شود؟ چرا معلمان- که ذینفعان مستقیم این طرح اند- باید در رسانه ها و آن هم بسیار مبهم از طرح آگاهی بیابند؟ گرچه در کنار معلمان این دانش آموزان هستند که چوب افزایش ساعتِ کاری معلمان شان را خواهند خورد! تا آن جا که در یادها هست در چند سال گذشته، در اجرای چنین طرح هایی، دست کم در رسانه های مجازی وابسته به آموزش و پرورش نظرسنجی هایی از معلمان انجام می گرفت -هر چند کم و کیف آن ها نیز چندان روشن نبود!اما چرا در این مورد چنین روندی انجام نشد؟ و …
- از دیگر سو ایشان طرح را برآمدِ از همکاری وزارتخانه، شورای توسعه مدیریت و شورای حقوق و دستمزد دانسته و تاکید می کنند، آیا امکان دارد که این سه نهاد طرحی انحرافی تهیه کنند؟ باید در پاسخ ایشان به روشنی پاسخ داد: آری! بارها و بارها شاهد بوده ایم که همین نهادها طرح هایی را اجرا کرده اند که با حقوق معلم و دانش آموز همخوانی نداشته است.
- اما طرح معلم تمام وقت. با این که در برخی کشورها معلمان تمام وقت در مدرسه حضور دارند اما همه این مدت در کلاس و در حال تدریس نیستند. معلمان از زمان حضور در مدرسه برای مطالعه، بازاندیشی درباره تدریس، آمادگی بیشتر برای حضور در کلاس، گفت و گو با معلمان و دست اندرکاران دیگر مدرسه درباره آموزش، یاری رسانی به دانش آموزانی که دچار مشکلات یادگیری هستند و … بهره می گیرند. تجربه های جهانی و کشوری تاکید دارد که آموزشگری حرفه ای دشوار، استرس زا و دارای فشارهای گوناگون بوده و البته فرآیندی ست که حضور در کلاس تنها بخشی از آن است. از همین روست که در یک نگاه جهانی ساعت های حضور در کلاس محدود به چند ساعت در هفته است؛ و با بالا رفتن پایه های آموزشی و البته برخی عامل های دیگر مانند مدرک و سابقه کار از میزان آن کاسته می شود.
شوربختانه دست اندرکاران کنونی نهاد آموزش بیش از این که در اندیشه بهسازی آموزش باشند به دنبال سرهم بندی کارها در راستای کاهش بودجه و هزینه ها هستند؛ در پیگیری این هدف نیز چندان به حقوق معلم و دانش آموز توجه نداشته و ندارند!


تاریخ انتشار:14 آبان97

منبع:معلم ایرانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی