رصد اخبار آموزش و پرورش ایران

مرتضی شکوهی (مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش):


- سالیان سال است که آموزش و پرورش با پدیده بیزاری و خستگی بچه‌ها از انجام مشق‌های تکراری که کمکی به یادگیری آنها نمی‌کند مواجه است؛ به همین جهت همواره به دنبال راهکارهایی بوده تا ضمن اینکه فعالیت‌ها و تمرین‌ها به قوت خود باقی بماند از خستگی و ملال‌آور بودن آن بکاهد.
- تکلیف و مشق در دوران ابتدایی حذف نمی‌شود، اما آنچه که مطرح شده تغییر رویکرد در ارائه تکالیف است. دانش آموزان ابتدایی خارج از مدرسه نباید همان درس‌های کلاس را تکرار و رونویسی کنند. بلکه باید مهارت‌هایی را در منزل تمرین کنند که مربوط به سبک و آداب زندگی بوده و به ایفای نقش واقعی آنها در این دوره سنی به عنوان فرزند و دانش آموز کمک کند.

- اهداف دوره‌های تحصیلی از جمله مقطع ابتدایی را در دوره اول و دوم مصوب و برنامه درسی این مقطع بازبینی شده است.
- پژوهش‌های فراوانی در مورد ناکارآمدی این نوع مشق‌ها و تکالیف انجام شده که نشان می‌دهد نه تنها فرصت یادگیری را فراهم نمی‌کند بلکه نوعی تنبیه نیز تلقی می‌شود.
- یکی از اقداماتی که می‌توان در راستای تحقق هدف سند تحول بنیادین مبنی بر توسعه مهارت‌های زندگی انجام داد توجه به تکالیف مهارت محور است. برای اجرای این طرح دستورالعمل مشخص تدوین کردیم و در اختیار استان‌ها قرار دادیم. علاوه براین، اجرای دوره‌های آموزشی را برای معلمان و مدیران پیش‌بینی کرده‌ایم. 


تاریخ انتشار:14 آبان97

منبع:معلم ایرانی

به نقل از ایسنا

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۱۴
نویسنده3

شکوهی

مشق شب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی