رصد اخبار آموزش و پرورش ایران

ایران،پولی ترین آموزش وپرورش دنیا

چهارشنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۷، ۰۱:۵۹ ب.ظ

روزنامه جوان:


- بانک جهانی به تازگی گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد، کشورمان در خصوصی‌سازی مدارس متوسطه بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۷ در میان کشورهای دنیا رکورددار است. در حالی که آموزش‌و‌پرورش در کشور ما به عنوان یک نهاد حاکمیتی از اصل ۴۴ قانون اساسی مستثنی است و برون‌سپاری خدمات آموزشی در قالب خصوصی‌سازی همواره از سوی مدیران ارشد اجرایی کشور تکذیب شده است.
- آخرین آمار در دسترس مدارس غیردولتی کشورمان متعلق به سال ۱۳۹۲ است و پس از آن دیگر آماری در رسانه‌ها در این خصوص منتشر نشده است.این گم شدن رد آمار مدارس غیردولتی از سال ۹۳ و همزمان با تدوین و تصویب لوایح پشتیبان خصوصی‌سازی آموزش‌و‌پرورش از جمله بسته حمایتی این مدارس، ‌لایحه دائمی شدن تأسیس و اداره مدارس غیردولتی، لایحه بودجه سال‌های ۹۶ و ۹۷ و برنامه ششم توسعه اتفاق افتاده است.
از طرفی مشاهدات میدانی و خبرهای پراکنده از راه‌اندازی مدارس غیردولتی در شهرستان‌ها و استان‌های مختلف کشور نشان‌دهنده گسترش کمی مدارس غیردولتی و افزایش مشارکت بخش خصوصی در تأسیس مدارس و مدرسه داری است.
با وجود این،‌ مسئولان آموزش‌و‌پرورش با استناد به اینکه مدارس خصوصی در کنار مدارس دولتی فعالیت می‌کنند و قرار نیست آموزش‌و‌پرورش رایگان مصرح در قانون اساسی را تحت تأثیر قرار دهند بر آتش تنور خصوصی‌سازی می‌دمند.
- در گزارش بانک جهانی قابل تأمل است دسترسی این نهاد بین‌المللی به آمار مدارس غیردولتی کشور به تفکیک مقطع، ‌جنسیت و پایه تحصیلی است. در عین حال تماس‌های مکرر «جوان» با مسئولان سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی برای تطبیق آمارهای بانک جهانی با آمارهای آنها در یک هفته گذشته ناکام ماند و در نهایت نیز روابط عمومی وزارت آموزش‌و‌پرورش عنوان کرد، این آمار تا به حال در اختیار هیچ خبرنگاری قرار نگرفته و بعید است در اختیار شما هم قرار بگیرد.


تاریخ انتشار:25مهر97

منبع:معلم ایرانی

به نقل از روزنامه جوان

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۲۵
نویسنده3

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی