"مشق شب" بستر بی عدالتی آموزشی و باعث دوگانگی دانش آموزان
- در
مورد خانوادهها سه موضوع اساسی وجود دارد. نکته اول این است که پژوهشهای
صورت گرفته در نظامهای آموزشی دنیا نشان میدهد که تکلیف شب یکی از
بسترهای بروز بیعدالتی آموزشی است و میتواند یک ابزار قوی تبعیض طبقاتی
باشد. بچهها در مدرسه با یک معلم و شرایط یکسان آموزش میبینند و وقتی
آنها را برای انجام تکالیف شب به خانوادهها واگذار میکنند، وارد محیطی
میشوند که از نظر سطح سواد و سرمایه فرهنگی خانواده در یک سطح قرار ندارد
و خانوادهها نمیتوانند به یک انداره به کودکان خود کمک کنند. بر همین
اساس تاکید میشود که تکالیف بچهها زیر نظر معلمان انجام شود تا تفاوت
فرهنگی و سواد والدین مانع یادگیری یکسان دانشآموزان نشود.
- نکته
دوم در مورد خانوادهها این است که بعضی از آنها به دلیل اینکه روشهای
آموزشی متفاوتی از روش آموزشی معلمان دارند، دانشآموزان را دچار دوگانگی
میکنند. برخی از خانوادهها نیز تنش بسیار زیادی با دانشآموزان در مورد
مشق شب دارند. آنها اصرار دارند که دانشآموز در یک ساعت مشخص تکالیف خود
را انجام دهد و معمولا دانشآموز علاقهای به انجام این کار در ساعت معین
ندارد و همین مساله باعث تنش بین والدین و دانشآموزان میشود. برخی از
خانوادهها نیز تصور میکنند که تکلیف شب بسیار مهم است و کارکرد مدرسه را
در این میبینند که حتما به دانشآموزان تکلیف شب بدهند.
- دسته
سوم خانوادهها که تصور میکنند تکلیف شب بسیار مهم است، وقتی ببینند که
فرزندشان بیکار نیست و در حال انجام تکالیف مهارتمحور است، شاید مشکلی با
حذف تکلیف شب نداشته باشند. البته در این بین انجمنهای اولیا و مربیان نیز
در زمینه فرهنگسازی برای پذیرش خانوادهها برای حذف تکالیف شب نقش بسزایی
خواهند داشت.
تاریخ انتشار:16 مهر97
منبع:معلم ایرانی
به نقل از روزنامه اعتماد
تحلیل رصدآپ:
در نکته اول این نکته بیان شد که مشق شب بستر بی عدالتی آموزشی است بخاطر خانواده های متفاوت؛ آیا برای تکالیف مهارت محور تفاوت خانواده ها بستر بی عدالتی نیست؟ اگرتکلیف مهارت محور برعهده دانش آموز است مگر مشق شب جز این بود؟
در نکته دوم بیان شد که مشق شب دانش آموزان را دچار دوگانگی میکند؛سوال این است که این دوگانگی چطور نمیتواند برای تکالیف مهارت محور بوجود بیاید؟