اثر سوابق تحصیلی در کنکور بر عدالت آموزشی
ضیاءالله اعزازی ملکی ( عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس):
- طبیعی است که امکانات در همه شهرهای ما یکسان نیست و در یک سفری که به چابهار داشتم و از مدارسشان بازدید کردم، این مطلب مطرح شد که در آنجا معلمان متخصص وجود ندارد. ما در بسیاری از مناطق معلم با سواد نداریم و یا حتی کمبود معلم داریم و همین باعث افت تحصیلی شده است. این یک تبعیضی است که متاسفانه وجود دارد. برای همین تاثیر ۳۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور عادلانه به نظر نمی رسد.
- من یک پیشنهادی دارم به سازمان سنجش و آن این است که اگر مقدور باشد سهمیه مناطق را در معدل ها اعمال کنند. مناطق بر اساس برخورداری منطقه بندی شده اند و ما این منطقه بندی را در تاثیر سوابق در نظر بگیریم یا یک ضریبی به آنها بدهیم. اینکه ما در کل کشور همه را یک جا ببینیم نه انصاف است و نه دقت نظرهای لازم لحاظ شده است.
- البته در موضوع خود کنکور هم بحث ناعدالتی وجود دارد چون به هر حال کسانی که معدل پایین تری دارند یعنی کمتر از سوادی که لازمه رتبه آوردن در کنکور است برخوردارند. در کنکور هم افرادی که معدل بالاتر دارند با هم رقابت می کنند. پس این ناعدالتی در ذات کنکور هم وجود دارد. به نظرم باید برای رفع ناعدالتی آموزشی در کشور به طور کلی گام های موثری برداریم.