رصد اخبار آموزش و پرورش ایران

مشق شب و مهارت ها جایگزین آن

دوشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۰۲:۲۸ ب.ظ

رضوان حکیم زاده (معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش):


- در سال ۲۰۱۳ حدود ۱۱۶ کشور از سراسر جهان در خصوص مشق شب مورد فراتحلیل قرار گرفتند و نتایج نشان داد که مشق شب تاثیری در یادگیری دانش‌آموزان در سنین پایین ندارد. البته موضوعی که در این خصوص بسیار مهم است توجه به همه ابعاد این طرح است و از یک بعد به این مساله نگاه کردن ما را به جایی نمی‌رساند.
-  در برخی از موارد شاهد هستیم که از مشق شب به عنوان تنبیه استفاده می‌شود که این مساله هیچ تاثیری در بهبود یادگیری دانش‌آموزان ندارد و بر روی آنان اثر منفی می‌گذارد. تکالیف شب باید هدفمند باشد و به تثبیت یادگیری دانش‌آموزان کمک کند اما اکثر آنها به صورت یکسان و بدون در نظر گرفتن تفاوت‌های فردی است و اکثر اوقات یک رونویسی بی‌هدف محسوب می‌شود.
- مورد بعدی به خانواده‌ها بازمی‌گردد. آموزش نادرست برخی از خانواده‌ها به بچه‌ها یکی از دلایل مهم اجرای این طرح است. خانواده‌ها در زمان دیگری درس خوانده‌اند و روش‌های آموزشی آنها متفاوت بوده است و همین مساله باعث مشکلات زیادی برای دانش‌آموز می‌شود.
- درباره اجرای این طرح پیش‌بینی ما این است که معلمان در فرصت‌های یادگیری خارج از مدرسه براساس چارچوب مهارت‌هایی که در سند برنامه‌ریزی درسی ملی به آن توجه شده است، فعالیت‌هایی را طراحی کنند که موجب تقویت مهارت‌های زندگی شود.یک حوزه آن مربوط به یادگیری مهارت‌های زندگی است که در آن به آداب معاشرت و معیشت، مهارت‌های ارتباطی و مدیریت زمان، مدیریت هیجان‌ها و مهارت‌های تفکر، حمایت از محیط زیست، آموزش قوانین و مقررات، آموزش استفاده درست از منابع اقتصادی (اقتصاد مقاومتی)، آموزش حقوق کودکان، کارآفرینی، فرهنگ استفاده از رسانه‌ها و سواد رسانه‌ای اشاره شده است. پس چارچوب اجرای این طرح را سند تحول بنیادین و سند برنامه‌ریزی ملی مشخص کرده است.


تاریخ انتشار:16 مهر97

منبع: معلم ایرانی

به نقل از روزنامه اعتماد


تحلیل رصدآپ: سوالی که مطرح است این است که به چه میزان میتوان به همکاری خانواده ها میتوان اعتماد کرد؟

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی